

Detta är en kort recension av Samyang 14mm f2.8. Jag var på jakt efter ett vidvinkelobjektiv främst till landskapsbilder med bättre bildkvalitet än mina nuvarande objektiv (sel16mmf2.8 och PZ1650mm) och efter lite sökande på nätet kom jag fram till att Samyang 14mm f2.8 skulle passa mig perfekt. Objektivet passar min nuvarande Sony Nex 6 såväl som fullformatskamerorna i Sony A7 serien vilket är ett stort plus då jag kommer uppgradera förr eller senare.
Objektivet går även under Rokinon, Bowen och flertalet andra namn, och finns till olika objektivfattningar så som Canon, Nikon, Sony osv. Själv har jag köpt ett exemplar för Canon fattning som jag har anpassat till Sony E-Mount med en adapter. Anledningen till att jag inte köpte Sony E-Mount versionen är att det är dyrare samt att det är lika stort som Canon versionen + adapter, nu kan jag använda objektivet på Canon kameror också om jag skulle vilja det.


Jag kommer att jämföra Samyangen mot kit-objektivet PZ 16-50mm som kommer med Nex 6 samt SEL 16mm f2.8 vilket var mitt första objektivköp och kostade mig 1300kr år 2012. Dessa är de mest använda vidvinkelobjektiven till Nex serien tillsammans med SEL 10-18mm som går på ca 7500kr.
Det första att tänka på är att det är stort och tungt! Speciellt jämfört med de andra objektiven som är väldigt små, framför allt SEL 16mm som är ett så kallat pannkaksobjektiv. Är du ute efter en kompakt lösning så är detta inget att fundera över. Är du dock
ute efter maximal optisk kvalitet, läs vidare.


En annan nackdel är att det saknar automatisk bländare och autofokus, det görs manuellt med fokusringen och bländarringen. För min del gör det inget då jag mestadels kommer använda objektivet till landskapsfotografering där jag kommer använda stativ och ha gott om tid. Eftersom skärpedjupet är stort på vidvinkelobjektiv så kan det vara svårt att hitta exakt var fokuspunkten är, men med hjälp av förstoringsmöjligheten samt focus peaking så går det ganska bra. Ett tips är att stänga ned bländaren till f16 och fokusera 2/3 in i bilden för att få allt i fokus.


Anledningen till att jag inte varit nöjd med mina två andra objektiv har varit skärpan i hörnen, den är helt enkelt undermålig.
Till landskapsbilder vill man ha hela bilden skarp. Används bilderna bara till Facebook kan man komma undan men om de används till något mer seriöst eller ska skrivs ut är de suddiga hörnen för påtagliga. Jag har gjort en jämförelse nedan mellan de 3 objektiven.
Man ser ingen större skillnad på kvaliten i denna storleken men om man tittar på jämförelsen nedan där jag beskurit bilderna så ser man hur mycket skarpare Samyangen är.
Vad jag märkte när jag gjorde testet var att kit objektivet var skarpare än SEL 16mm f2.8 och konstigt nog även vidare, så nu finns det ingen anledning för mig att behålla det objektivet längre.






Här syns det tydligt att Samyangen är mycket skarpare än de 2 andra objektiven, speciellt i hörnorna.
Vad jag även gillar med Samyangen är utseendet på stjärnorna som bildas av ljuskällor så som lampor, när bländaren stängs ned en aning. Jag gillar det så mycket att jag inte vill använda något annat objektiv när jag inkluderar solen eller ljuskällor i min bild.




Som på många vidvinkel objektiv så kan förvrängning av bilden vara ett problem och så är även fallet för Samyang 14mm. Som man ser på bilden nedan så skapas en mustasch liknande effekt.
Detta brukar vara lätt att åtgärda i efterbehandling men det har varit lite problematiskt med Samyangen.
En annan sak att tänka på är att pga det fasta solljusskyddet så går det inte att skruva på filter som på vanliga objektiv. Samyang har tillsammans med Cokin tagit fram ett speciellt filtersystem, det är dock stort och klumpigt så det går bort för mig. Jag har letat länge på nätet efter en lösning till detta och till slut kom jag fram till en egen lösning som jag kommer skriva om inom en snar framtid.
Jag kan starkt rekomendera detta objektiv till den som vill ha bättre kvalitet där storlek och vikt inte spelar någon roll. Jag märkte dock att jag inte orkade släpa fram objektivet ur väskan när jag fotade på en resa, utan använde istället SEL 1650mm PZ för enkelhetens skull. För Sony fullformat finns inget bättre alternativ än Samyangen i närheten av denna prisklassen.
Plus
* Optiskt prestanda
* Konstruktion
* APS-C och fullformat
* Pris
Minus
* Storlek och vikt
* Svårt att använda filter
* Perspektivförvrängning